Edincik 18 Eylül İlkokulu’nda Rehberlik Hizmetleri, öğrencilerimizin her birinin ayrı bir dünya olduğu gerçeğini bilerek, bütün öğrencilere sunulur. Akademik takvimimizde yer alan genel çalışmalarımızdan başka, kişiye özel danışmanlık ve rehberlik de yapılır.
Edincik 18 Eylül İlkokulu’nda öğrencilerimizin her biri bir bütün olarak ele alınır. Çocuklarımızın; zihinsel, duygusal, sosyal, psikolojik ve fiziksel olarak tüm yönleri ile potansiyellerine en uygun gelişimi gösterebilmesini amaçlıyoruz. Bu anlamda sorun yaşayan veya yaşamayan bütün öğrencilerin rehberlik hizmetlerinden çok daha etkin bir biçimde yararlanabilmesini sağlıyoruz. Öğrencisini tanıyan, ihtiyaçlarını öngören, dinleyen, anlayan, ona yakın, değer veren, destekleyen, güvenilir ve sosyal çevresini her yönüyle sağlıklı gelişimi için öğrencisi adına uygun hale getiren rehberlik; Edincik 18 Eylül İlkokulu’nun İlkokul PDR Birimi için görev tanımıdır.
İşte bu anlamda hayatlara yön verme çalışmalarımızın parçaları:
Bireysel Görüşmeler:
Yaptığımız bireysel görüşmelerin temel hedefi öğrencimizi tanımaktır. Edincik 18 Eylül İlkokulu PDR Birimi için en önemli bilgi kaynağı ve çalışma konusu öğrencisidir. Buradan hareketle öğrencilerin yaş seviyelerine göre bilişsel, duygusal ve sosyal alanlarda ortaya çıkabilecek farklı sorunlar ile ilgili ön çalışmalar, yaşanan sorunlarla ilgili yönlendirme çalışmaları yapılır. Sadece sorun yaşanan alanlarda değil, güçlü oldukları alanlarda da öğrenciler desteklenerek; kendileri ile barışık, sorgulayan, sağlıklı, mutlu, kendi adına karar alabilen bireyler olmalarına yönelik çalışmalar yapılır. Öğrencileri daha yakından tanımak ve etkili bir şekilde yardımcı olabilmek için test ve envanterler uygulanır.
• PDR Birimi’nin akademik çalışma planında yer alan düzenli görüşme takvimiyle,
• Öğrencilerin kendi istekleri doğrultusunda Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi’ne başvurmaları yoluyla;
• Birimimize, velilerin ve/veya öğretmenlerin paylaştığı bilgilerin değerlendirilmesiyle,
• Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi tarafından uygulanan; envanterler ve testler ile gerçekleştirilen etkinlikler sonrasında edinilen verilerin değerlendirilmesiyle yapılmaktadır.
Bireysel görüşmeler;
Oryantasyon Çalışmaları:
Bilindiği gibi yaşadığı mekân ve öğrenim gördüğü okul değiştiğinde çocuklarımız farklı oranlarda olsa da endişelenirler. Akıllarında “acaba” diye başlayan belirsizlik soruları oluşur. Yeni okulunda nasıl bir ortamla karşılaşacağı, yeteneklerini gösterip gösteremeyeceği, başarılı olup olmayacağı şeklindeki soruları kendisine devamlı sormaktadır. Bu nedenle okulumuza yeni başlayan her öğrenci rehberlik uzmanımız tarafından karşılanır ve oryantasyon süreci başlar. Öğrencinin akran grubuna, okul kültürüne, eğitim programına uyum sağlamasını kolaylaştıracak bu süreçte danışman öğretmen ve rehberlik koordinasyon içindedir.
Öğrenci İçin Grup Çalışmaları:
Grup Çalışmaları, güvenli bir ortamda, bir uzman liderliğinde, farkındalığı artırmayı, yaşanan sorunda öğrencinin tek başına olmadığını göstermeyi ve kişisel gelişimi amaçlayan psikolojik danışmanlık hizmetidir. Öğrencilerle yapılan grup çalışmaları, elde edilen bilgiler ışığında, aynı konuda sorun yaşayan öğrencilerimizi bir araya getirebilmek ve onlara grup desteği sağlayabilmek amacıyla, 4-8 öğrenciyle yapılır. Grup çalışmalarının neler olacağı akademik takvimimizde belirtildiği gibi, öğretim yılında oluşan ihtiyaçlara göre de oluşturulur. Çalışmaya liderliği, okul psikologlarımız ve rehberlik uzmanlarımız yapar.
Grup Çalışmalarından Örnekler:
- Etkili İletişim Grubu
- Başarılı Ders Çalışma Yöntemleri
- Sınav Kaygısı İle Baş Etme,
- Duygu / Öfke Kontrolü Grubu
- Atılganlık Grubu
Sınıf İçi Rehberlik Gözlemleri:
Edincik 18 Eylül İlkokulu PDR Birimi öğrencilerin davranış ve sosyal beceri gelişimlerini takip etmek ve değerlendirmek amacıyla periyodik olarak ders içi rehberlik gözlemleri gerçekleştirir. Bu gözlemlerde öğrenciler sosyal etkileşim düzeyleri, sosyal gelişim ve psikolojik zeminleri açısından analiz edilir. Sınıf içi gözlem, arkadaşlarıyla ve öğretmeniyle sağlıklı bir şekilde iletişime geçebilen, kendini tanıyan, güven duyan, kendine uygun eğitsel ve mesleki kararlar alabilen, sınıf içi psikososyal ortamda kendini var edebilen, kendini doğru ifade edebilen, üretken bireyler yetiştirme amacında olan Edincik 18 Eylül İlkokulu’nun bu amaçlarına yönelik takip çalışmalarının parçasıdır. Ders gözlemleri süreçleri Edincik 18 Eylül İlkokulu PDR Birimi tarafından özel oluşturulan ve sosyal, psikolojik gelişim alanlarını kapsayan bir gözlem formu aracılığıyla yapılır.
Uygulanan Envanter ve Testler:
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik İlkokul Birimimiz, eğitsel rehberlik çalışmaları kapsamında öğrencilerin bilişsel alanda güçlü ve desteklenmesi gereken yönlerini ortaya çıkarmayı amaçlayan uygulamaların yapılması dışında, iletişim, kendini tanıma, sorumluluk bilinci, zaman yönetimi, aile ilişkileri, sosyal çevre etkileri gibi konuları da ele alıyor. Kullanılan testlerin bazıları çalışma planında yer alan ve her öğrenciye sorun yaşasın yaşamasın uygulanan çalışmalardır, bazıları ise öğrencinin yaşadığı sorunu derinlemesine analiz etmek, eğitimsel ihtiyacını belirlemede veri alanlarını ihtiyaca göre arttırmak için kullanılır. Bu amaçlar için kullanılan ölçüm ve belirleme araçları:
- Aile Envanteri
- Öğrenme Stilleri Envanteri
- Çoklu Zekâ Envanteri
- Problem Tarama Envanteri
- Başarısızlık Nedenleri Envanteri
- Sosyometri Çalışması
- Kimdir Bu Testi
- Kime Göre Ben Neyim Testi
- Beirer Cümle Tamamlama Çalışması
- Nöropsikolojik Değerlendirme Batarya Testleri
- Rotter Denetim Odağı Ölçeği
- Algılanan Aile Desteği Ölçeği
- Sınav Kaygısı Envanteri
Davranış Kartları:
Öğrencilerin davranış kazanım süreçlerini desteklemek, teşvik etmek ve olumlu davranışları takdir etmek amacıyla “Olumlu Davranış Kartı” PDR Birimi tarafından geliştirilmiştir. Bütün öğretmenlere sınırlı sayıda dağıtılan kartlar, PDR Birimi’nin hazırladığı hizmet içi eğitimle verilen ölçütler çerçevesinde kullanılır. Öğrencilerin davranış gelişimlerini desteklemek için kullanılan yeşil renkteki “Olumlu Davranış Kartları” PDR Birimi tarafından kaydedilir ve her ay kademesinde en çok kart alan öğrenci “Ayın Örnek Öğrencisi” seçilir ve ödül katalogundan ödül seçmeye hak kazanır. “Davranış Geliştirme Kartları” ise öğrencilerin istenmeyen davranışlarını düzeltme süreçlerinde bir başlangıç unsuru olması için kullanılmaktadır. Bu kartlar aracılığıyla öğrencinin davranışlarındaki problem alanı öğretmen gözlemiyle belirlenmiş ve İlkokul Rehberlik Birimiyle paylaşılmış olur. Bu işlem sayesinde rehberlik birimi aile-öğretmen-rehberlik işbirliğini sağlayarak öğrencide istenmeyen davranışlara çözüm arar ya da çözüm ile ilgili süreci başlatır.
Veliye Rehberlik;
PDR Birimimiz, velilerimizle bireysel görüşmeler ve eğitim etkinlikleriyle bir araya gelir. Velilerimiz ile görüşmeler öğrencimiz sorun yaşasın ya da yaşamasın her dönemde devam eder. Yapılan görüşmeler, velilerin kendi ihtiyaçları doğrultusunda, yapılan çalışmaların geri bildirimlerini yapmak için ya da PDR Birimi’nin gerek gördüğü durumlarda gerçekleştirilir. Ulaşılabilir danışmanlık ve bilgi sağlayan rehberlik hizmetlerimiz, velilerimizin daha başarılı anne- baba olmaları için sunulur.
- Öğrenci davranışlarının gözlemlenmesi,
- Öğrenciye uygulanan test, envanter sonucunda oluşan veriler,
- Öğretmenin bilgi paylaşımı,
- Ölçme-değerlendirme çalışmalarının sonucu gerek duyulan durumlarda, velilerimiz okulumuza davet edilir.
Velinin görüşme isteği randevu verilerek karşılanır. Bunların dışında, öğretim yılında, çocuklarımızın ve ailelerinin hayatına değer katacak seminer ve eğitimler, uzman psikolog ve pdr uzmanlarımız tarafından sunulur. Yapılan bu çalışmaların bir kısmı, ülkemizin saygın akademisyen ve eğitmenleri tarafından desteklenir ve gerçekleştirilir. Seminerlerimiz çalışma planına veli ihtiyaçları gözetilerek yerleştirilir. Ayrıca ihtiyaca göre şube pdr uzmanı ve ya okul psikologu tarafından da düzenlenebilir.
- Seminer başlıklarımız:
- Verimli Ders Çalışmada Aileye Düşen Görevler
- Eyvah Çocuğum Ders Çalışmıyor
- Çocuk Yetiştirmenin Başarılı Yolları
- Anne Baba Tutumları Ve Çocuk Üzerindeki Etkisi
- Aile İçi İletişim
- Kişilerarası İletişim
- Davranış Bozuklukları
- Çocukluk Korkuları
- Bir Çocuğun Gelişim Haritası
- DEHB Ve Öğrenme Güçlüğü
- Öfke Kontrolü
Velilere Yönelik Yayınlarımız
Okulumuzda rehberlik yayınları, Edincik 18 Eylül İlkokulu Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi, okunan, öğreten, değiştiren, okuyana ve çevresine değer katacak bilgileri size ulaştırıyor. Birimimiz velilerine, eğitimin, bilimin, sosyolojinin, psikolojinin ışığında hazırlanan yayınlar sunuyor.